Vågen

Många kan tjejer kan nog känna igen sig i att vågen är en fiende. Jag har tidigare stirrat mycket på vågen & haft mentala siffror som att “såhär mycket” ska jag väga.  Jag hade då inte heller kunskap för hur jag ska ta mig dit. Hade inte kunskap om relationen mellab fett/muskler & försökte i princip äta väldigt lite. Jag hade en bild av vad som var nyttigt & försökte hålla mig till det. Vågen var min vägvisare. Även när jag började med min styrketräning använde jag vågen som riktmärke men jag trodde på riktigt att jag skulle gå ner i vikt.

Bara drygt 1 år senare har jag samlat så mycket kunskap om kost & träning att hag kan skriva en bok. All min fritid hr sugits upp av att lära mig mer. Jag har förstått hur mycket “broscience” som cirkulerar på nätet & jag ser även extremmetoder som folk tar till som kroppen inte kommer acceptera fler än enstaka gånger.

jag har nu i flera veckors tid inte vågat ställa mig på vågen. Under min dietperiod var vågen mitt riktmärke då man inte bygger muskler på ett stort kaloriunderskott – enda vägen blir en viktminskning som syns på vågen. Jag avbröt min diet vid min semester & har nu i ca 2 mån tid ätit godis, glass & druckit rödvin titt som tätt. DÄRFÖR har jag inte vågat ställa mig på vågen & se saningen i vitögat. Vilken slarver jag varit med kosten.

Min diet avslutades på 56.7 kg och idag visade den 57.2. Det är 0.5 kg+ vilket jag känner mig nöjd med. Har ju även haft ett överskott & kunnat lägga på mig mer muskelmassa.

Jag började min styrketräningsresa flr drygt ett år sen på 54.5 kg & idag upplever jag att jag har samma fettprocent men har ökat med 3 kg som till största del då är muskelmassa. 3 kg på min 160 cm kropp tycker jag är bra jobbat:)

Leave a Reply

