Wow- moment! Måste dela med mig

Jag har under några veckor haft problem med ryggen igen. Det är en känsla av smärta, trötta muskler & spänd molande värk. Jag har köpt diverse tortyrredskap för att rehabilitera kroppen från min tunga träning.

image

Vissa saker har rullningen hjälpt för men inte för ryggen. Hur mycket jag ön rullar så kommer jag inte “åt”. Var hos sjukgymnasten igår som sa att min piriformis muskel var väldigt tajt. Jag beskrev för henne att jag har liknande känsla som vid diskbråcket men att jag inte tror det. Känns som att musklerna drar bäckenet åt fel håll så det tippar & gör ont i ryggen. Man lär känna sin kropp via skador kan jag säga. Hon visste direkt när jag beskrev att det var piriformis. Fick några övningar men fortfarande inte den känslan som jag söker. Känslan av avslappning i rygg muskulaturen/skinkorna.

Jag youtoubade piriformis stretch idag. Man får inte underskatta youtube för Halleluja!! Jag hittade en stretch som fick spänningarna i ryggen att släppa- på ögonblicket i princip!

Här kommer den:

image

Sitt på en stol & sträck ut ena benet. Flexa även foten så att den är spänd. Andra foten ska helst vara i golvet men jag har korta ben. När benet är rakt utsträck böjer du sedan ner huvudet. Det kommer att dra & göra ont i princip från ryggen vid skinkorna & kan nog kännas wn bra bit till. Sitt i den här positionen några sekunder.

image

Ta sedan ner benet, och titta upp i taket. Sen upprepas detta ca 20 ggr.

Helt fantastisk stretch! Jag tror den här är bra för alla som tränar mycket men även för folk som sitter mycket på jobbet. Försök göra denna 2 ggr om dagen om du har problem med just piriformis.

Lycka till! 😆

Leave a Reply

