Sikinos och staden Chora

Många frågar mig vilka öar de ska välja & jag har långt ifrån varit på alla öar, knappt ens tillräckligt för att ge en bra rekommendation. Alla vill ju ha olika saker på semestern och i Grekland förutsätter många att alla öar ska ha smaragdgröna eller turkosglittrande stränder som dessutom är lättillgängliga.

Förra året åkte jag till 2 helt olika öar ; Sifnos och Milos. Sifnos hade lugnet,  mysiga byar och väldigt få nordiska turister.  Milos hade helt fantastiska blå vatten som man bara ser på bilder ifrån de karibiska öarna. De stränderna kom med ett pris. Det priset stavas TURISTER.  Ön var stor & knappast mysig, det var svårt att hitta parkering längs med vägarna vare sig man hade bil eller moppe. Det var fantastiska stränder & de nåddes allra bäst via båt men lugn & ro var det inte talan om. Vid en strand där man måste klättra ner för ett rep fick folk turas om och ropa till abdra sidan att “nu kommer 5 st upp” och tvärtom. Lite ångest när man stod & väntade på att gå upp i värmen & det kom bara folk ner.

Så…har jag sett fina stränder i år? Nja måste jag säga. Men jag har inte förväntat mig det heller. Folegandros har fina stränder som man kan nå mee båt eller promenera till men Sikinos har bara 2 lättillgängliga stränder.  Den ena är här i hamnen & det är en sandstrand som inte är så speciell. Däremot har öarna ett lugn som inte finns på andra ställen. Det var det jag ville ha – och inga nordiska partyturister:)

image

image

image

image

image

Leave a Reply

