Time for diet!

Så..för mig handlar det att bestämma mig. Jag kan inte bara ta bort godis & gott & istället bara äta mat. Jag funkar inte så. Jag vill liksom inte riskera att äta för mycket mat i kalorier om jag istället kunnat spendera dem på godis,  vin eller nåt annat gott. Knasigt jag vet & jag kan inte förklara. Det e liksom som pengar ungefär, jag vill kunna välja vad jag spenderar mina pengar på. Precis som jag vill välja vad jag spenderar mina kalorier på:mrgreen:Därför har jag nu bestämt mig att gå på diet. 2-3 kg är mitt mål, i fett.

Många tror att diet innebär att man inte äter & går hungrig istället. Det är så fel. Jag går i princip aldrig hungrig men däremot kan jag inte äta vad jag är sugen på, har lust med & så måste det ligga någon typ av plan bakom. Jag har inte ett schema, däremot använder jag mig av en app & skriver upp allt jag äter. Det innebär ibland att mitt sista mål på dagen behöver jag “jämna ut” det jag missat att äta under dagen. Om jag tex ätit väldigt lite fett så kansle jag avslutar med 1-2 msk jordnötssmör. Eller om jag ätit för mycket protein kanske jag avslutar med en macka med smör bara. Jag har alltså räknat ut hur mycket jag ska äta av vad. Det finns färdiga kalkylatorer för det på nätet & jag justerar lite enligt det jag tror på.

En sak som jag glömt ät hur lite energi man har på gymet när man påbörjar sin diet. Vilken strid det var idag! Mental breakdown!
Såhär är exempel på min frukost & även lunch;

image

image

Som ni ser äter jag av allt men det blir inte så mycket kladdiga såser för man vet aldrig vad de innehåller.  Kvarg är dock bra sås👌 en viktig sak är att inte äta för lite  för kroppen inte ska svälta. Jag äter 5-6 ggr om dagen och får i mog ca 2 gr protein / kilo kroppsvikt. Studier visar att mer än 1.8 gr/kilo inte har någon ytterligare effekt.  Så överdriv inte med proteinet, det är lika kaloririkt som kolhydrater

image

Fredag imorgon!  😎

Leave a Reply

