Tidsresa i tekniken…

Tänkte precis på hur snabbt utvecklingen har gått de senaste åren & vad man faktiskt har varit med om. Jag minns det som igår när jag var 12- 13 år & vi fick en introduktion på biblioteket i Rinkeby ( där jag gick i skolan) till internet.

Om jag minns rätt var det en teaser  till tillvalskursen data som fanns att välja på högstadiet. Jag valde ju självklart detta för jag trodde att språk skulle vara för svårt (?!). Jag minns hur vi satt på modem som tjöt men mest fick vi öva oss på att skriva “touch-metoden”. Åh detta fruktansvärda program där man inte fick se vad man skrivit på skärmen samt att den räknade antal nedslag av tangenterna. Där hade jag störst problem eftersom jag använder enter-knappen istället för shift när jag byter mellan liten & stor bokstav. Det ger ju 2 extra nedslag/varje stor bokstav.  Jag gör detta fortfarande idag.

Jag minns när läraren sa att vi kommer att skriva snabbare på datorn än för hand. Alla brast ut i skratt. Det visste vi ju alla att det inte var möjligt. Nu sitter man här…20 år senare & vet knappt hur man skriver för hand. Alla har fått gräsliga handstilar för att man bara använder datorn.  Det får mig att undra om barnen idag övar lika mycket på handstilen som vi gjorde?  Det behövs ji inte…Vi hade en klass i högstadiet som hette teknik som enbart avverkade handstilsskrivning om jag minns det rätt. Min stil lutade bakåt & detta accepterades inte av läraren så jag fick vända min stil så den lutade framåt. Det gick ju inte så jag löste det genom att vända papperet helt snett så att stilen istället lutade.

Det jag undrade idag var dock gällande kameran. Idag bär vi alla med oss en kamera i form av telefon.. & är bara 1 sekund ifrån en bild hela tiden. Bilderna sparas i moln & finns tillgängliga närsomhelst. Hur väljer man vad man vill dela av sitt liv på sociala medier egentligen när varje sekund av ens liv går att dela?

Det var inte många år sedan man hade en kamera där man fick rulla fram filmen efter varje bild för att kunna ta en bild. Hade kameran en blixt också då var det en bra kamera. Sen fick man framkalla bilderna när man kom hem & inte fan hade man någon aning om hur bilderna såg ut. Det kostade också pengar att framkalla de bilderna som man inte visste hur de skulle se ut. Hur ofta har man en fysisk bild i handen nuförtiden?  Allt är ju elektroniskt. .

Fick mig bara att tänka på hur snabbt det gått, hur mycket man varit med om i teknikutveckling & om hur gammal man faktiskt blivit 😂

Nu tänkte jag dela den bilden som jag tog på mina skor som jag är överförtjust i just nu som fick mig att tänka på allt det här 😂 hahaa…& lite blandat från helgen

image

image

image

Leave a Reply

