HELG

Sä jäkla skönt och efterlängtat! Haft en lång vecka när jag var sliten efter renovering,  jobb, diskbråck & skola. Vi fick en läxa i skolan att förbereda en presentation till nästa gång. Jag har blivit så peppad & kommit på massa ideer, jag ska självklart berätta om kost! Ska bli kul! Det är nog mitt drömjobb, att föreläsa om kost tror jag. Älskar att ta död på myter.

Den största myten just ni tycker jag är att man måste äta “clean” mat bara. “Clean cheat” är hashtaggar som används flitigt. Jag säger inte att det är fel att äta så oprocessad mat som möjligt men det finns inget magiskt i det som får någon att gå ner i vikt.  Eftersom man inte har kontroll över ens dagliga intag är det lätt att både överäta & underäta & då får man inga resultat om man vill gå ner i vikt. Man kan äta skålar av cashewnötter & hashtagga “cleancheat” men sanningen är att dwt troligtvis inte kommer hända något med vikten. 

Jag är för kaloriräkning. Det finns appar som man enkelt kan registrera allt man äter & har man ätit nyttigt en dag och har kalorier kvar finns det ingen anledning till att ställa sig & baka en “clean” fuskmåltid. Har man 200 kcal tillgodo & har uppnått dagens proteinintag så kan man ta motsvarande kcalorier i en jäkla snickers, lösgodis eller whatever. 

Jag har under veckan bestämt mig för att ge dieten en ärlig chans & inte ge upp varje helg & börja om på måndag.  Tyvärr blir det ju lätt så om man inte är så motiverad eller tillräckligt missnöjd. Jag har  inte lagat en ENDA måltid på hela veckan utan har istället köpt färdig mat & petat bort stor del av såser etc som är kaloribomber. Tänk tallriksmodellen ungefär. Sen har jag uppskattat vad jag ätit & registrerat i lifesum. Vissa kvällar har jag tvingat i mig kvarg & någon kolhydrat för att uppfylla dagens mål. I onsdags åt jag på McDonalds.

Trots detta har jag lyckats gå ner 1 kg senaste veckan. Bara genom att ta kontroll & uppskatta måltider.  Det finns så mycket mer i livet än att planera matlådor. Gör inte livet svårare än vad det är.

Till alla er som inte pallar att räkna kalorier rekommenderar jag er att testa periodisk fasta. Det är det enklaste sättet att kapa kalorier & det finns masaa fördelar med att inte förse kroppen med mat exakt hela tiden. Kapa frukosten & ät första måltiden vid lunch.  Man kan dricka kaffe innan om man vill & ta aminosyror BCAA för att lindra hunger & minska muskelnedbrytningen. 

Jag tränar mest ben…men det är mina axlar & lats som växer….mycket konstigt…

Happy training:) and eating:mrgreen:

image

Leave a Reply

