Feber

Nu har jag iallafall förstått varför förra veckan var så tung…..jag tränade i lördags trots att jag haft huvudvärk i 2 dagar. Det kändes bra efter träningen. Det som kändes mindre bra var halsont några timmar senare & igår & idag har jag haft feber.

När jag har feber så blir jag…till skillnad från de flesta…konstant hungrig. Det händer inte att aptiten försvinner,  jag vill bara äta & äta mer. Met & mer kolhydrater. Det är väldigt svårt att äta protein när jag har feber.  Nästan så att jag fick kväljningar när jag åt grillad kyckling. Jag vet inte hur många lussebullar & lösgodis jag ätit igår & idag. Tänkte jag skulle ta det lugnt med kolhydraterna eftersom jag faktiskt varit på diet med lägre intag i några veckor.

Sen läste jag om feber. Kroppen hanterar feber med att öka ämnesomsättningen eller muskelarbete (huttra). Klart som fan att man blir hungrig om ämnesomsättningen ökar. Jag vet att kolhydrater är kroppens snabbaste bränsle & protein är svårare för kroppen att bryta ner. Jag tycker att det faktiskt faller sig ganska naturligt att kroppen bara vill ha kolhydraterna som förbränns snabbt än protein som är svårnedbrutet.

Jag bestämde mig för att lyssna på kroppen. Det blir fortsatt mer snabba kolhydrater & för att underlätta vid proteinerna ska jag dricka aminosyror som går rakt ut via blodet till musklerna. Ingen matspjälknimöng behöver ske.

Har dessutom bestämt mig för att härda ut smärtan i kroppen dagtid nör jag är hemma & frysa eftersom man sänker kroppstemperaturen med tabletter & förlänger febern. På natten däremot behövs sånt för att sova.

Nu vill jag bara bli frisk. Eftersom jag har svårt att sova när jag har feber, det liksom pirrar & skakar & gör ont i kroppen har jag sysselsatt mig mes en inpackningstoning i håret. Det ska förhoppningsvis dämpa de röda tonerna.

Jag bävar för duschen som jag nu måste hoppa in i i mitt febriga tillstånd.  Brrrr. Jag som normalt hatar att duscha pga av att jag fryser. Men nu är jag inne på tredje dagen. Lortfia måste duscha.

Leave a Reply

