Mexico

Mitt förra inlägg skrevs för flera dar sen men gick inte att ladda upp tyvärr. Vi byter hotell imorgon & har ännu inte lämnat hotellet🙊 det e så stort här & finns massor att göra, tex delfinariet. Eftersom bilderna strular vid uppladdning skriver jag först & laddar upp bilderna sen.

Jag simmade ju med delfiner häromdagen & det var en helt fantastisk upplevelse. Vilka djur! Vad mjuka de var att klappa på! Jag fick lite specialbehandling & fick träffa alla 4 delfinerna då jag pratat med en av delfintränarna dagen innan när jag stod & kikade på andra som simmade. Jag har haft blandade känslor till att stödja den här aktiviteten med delfiner i fångenskap. En sak som är bra är att dessa är uppfödda i fångenskap,  de har alltså inte blivit infångade så det här är det de känner till. Kanske inte optimalt men för ett delfinarium måste det vara bättre iallafall.

Vi fick pussa delfinerna,  klappa när de simmar förbi & hålla dem som bebisar. Hålla i fenorna & åka med, vi fick även göra footpush, dvs när delfinerna pushar med fart så att man står upp & åker. Det jag inte hade räknat med var den kraft de skulle pusha med & tyvärr skadade det min redan irriterade disk i ryggen.  Hade tyvärr ingen tanke på att det skulle kunna göra ont.

Igår tog vi en båttur & snorklade. Vi simmade med jättesköldpaddor & såg några stingrockor & när vi skulle upp i båten hade en stor ful fisk med underbett, stora tänder & läskig blick placerat sig under båten. Det var tydligen en barracuda.  Jag såg att guiden var lite smått orolig & höll utkik efter barracudan när vi klättrade upp i båten. Han sa att om vi inte rör den så är den inte farlig.

jag googlade sen på barracuda. Det står att de är rovdjur & är välkända för att vara aggressiva & kan attackera snorklare, speciellt om man har på sig smycken som glimrar då de tror det är fisk. En attack av en barracuda resulterar ofta i en förlorad arm eller ben. WHATDAFUCK???!!!

Hade jag googlat innan hade det inte blivit nån simtur.

Leave a Reply

